Tips Atasi Masalah Anak Degil

IMG_20160125_155228

 

Assalamualaikum…

 

Selalu terdengar kan orang kalau jumpa budak nakal or degil.. dia akan cakap.. “anak siapa lah ni.. degil betul.. mak bapak dia tak ajar ke ni sampai teruk sangat perangai!! ”

 

Sedih sebenarnya kalau dengar orang cakap macam tu. Kalau yang kena herdik tu anak kita.. apa perasaan kita sebagai mak ayah? Sebab tu sebelum herdik anak orang tu degil.. ingat dulu yang kita ni juga ada anak. Why not kalau kita nasihat kan budak tu berbanding kita herdik dia macam tu. Bukan mak ayah tak ajar.. dah ajar tapi still jadi degil kan.. Mungkin ada perkara yang ibu bapa tersebut terlepas pandang..

 

Actually masih ada cara dan tips untuk didik anak yang degil macam ni.. Ingat ye anak yang degil bila besar nanti akan jadi cerdik tau. So mari kita didik anak yang bersikap degil ni supaya jadi budak yang baik.

 

Tips – tips nya :

 

  • Tips paling utama adalah amalan doa.. Ada doa yang perlu ibu bapa amalkan supaya anak membesar dengan memiliki akhlak yang baik. Bila ibu bapa amalkan doa ni.. anak – anak akan lebih mudah menerima nasihat ibu bapa.  Boleh doa dalam bahasa Melayu kalau tak hafal doa arab ni. Yang penting lepas solat wajib doakan supaya anak membesar menjadi anak yang soleh dan solehah. InsyaAllah doa ibu dan ayah adalah mustajab.

 

503101_orig

 

  • Satu lagi saya ingat pesan Dato’ Fadzilah Kamsah menyatakan ibu bapa wajib solat 5 waktu sehari semalam.. jangan tinggalkan solat. Bila ibu bapa solat.. InsyaAllah anak – anak akan lebih mudah dapat hidayah.

 

  • Bila berdepan dengan kerenah anak yang degil.. jangan ditengking.. jangan dimarah.. dan yang penting jangan dipukul. Kalau kita marah, tengking dan pukul.. anak – anak akan lebih lagi degil. Perbuatan menengking dan memukul anak akan mempengaruhi emosi anak. Anak akan lebih cepat berdendam dan merasakan ibu dan ayah sudah tidak sayang kan dia.. Actually kita sebagai ibu bapa wajib tahu.. normal lah budak2 degil semasa nak membesar ni. Sebab dia adalah kanak-kanak. Waktu ni ia berada dalam zaman bermain dan ingin mencuba pelbagai perkara baru. Kita cakap jangan panjat pintu.. nanti jatuh. Tapi dia tetap nak panjat.. Kita pikir dia degil kan.. Act takk.. dia nak cuba benda baru.. biasalah dia kan budak – budak. Cara terbaik adalah guna pendekatan psikologi. Pujuk dan cerita kan kenapa bahaya panjat pintu.. Pendekatan memujuk dan memberitahu adalah cara terbaik untuk psikologi kanak-kanak. Bukan dengan cara marah ye.. sebab bila marah.. dia akan berdendam dan lebih degil.

 

  • Satu lagi aspek penting yang wajib ibu bapa tahu. JANGAN PUKUL ANAK DENGAN TANGAN PADA BAHAGIAN BADAN. Ini akan membuahkan sifat degil dalam diri anak-anak. Rasulullah s.a.w. sendiri berpesan .. jangan pukul anak pada bahagian anggota badan. Sebaliknya kalau PERLU anak dipukul.. pukul bahagian tapak kaki. Ada hikmah disebalik pesanan Rasulullah s.a.w. ni.. Bila dipukul bahagian kaki.. ia meransang otak kanak-kanak tersebut. Anak akan lebih bijak dikemudian hari. Tapi ingat.. kalau pukul di anggota badan.. dia akan lebih degil..

 

  • Tips berikutnya ialah didik anak supaya mengerjakan solat. Anak yang terdidik untuk solat akan mempunyai akhlak yang lebih baik kerana dari awal lagi dia telah terdidik untuk memiliki kerohanian yang baik.

 

  • Satu lagi tips ialah peluk dan cium anak setiap hari. Anak yang dipeluk setiap hari anak memiliki IQ yang lebih tinggi berbanding anak yang tidak dipeluk. Jangan lupa juga cium anak setiap hari kerana ini akan membuahkan emosi yang stabil pada anak. Anak akan rasa disayangi oleh ibu bapa. Ini akan meransang anak supaya lebih mendengar cakap dan berakhlak lebih baik.

 

  • Satu lagi sentiasa puji anak bila dia rajin dan buat benda yang baik. Contoh puji bila anak solat. Puji bila anak baca buku. So anak-anak akan lebih terdorong untuk buat perkara yang baik dan akan terdidik akhlaknya ke arah kebaikan.

 

  • Tips akhir saya ialah.. sentiasa nasihat dan bagitahu anak jika perkara yang dilakukan anak tersebut ialah salah. Jangan terus marah sebaliknya nasihatkan dia supaya buat perkara yang betul.

 

Ok.. setakat itu dulu tips didik anak nakal. saya akan share lagi di artikel berikutnya.

 

Selamat beramal.

Nurul Huda

I'm a lecturer from university Malaya..i'm interested to be the successful of businesswomen..i love reading,enjoy writing and interested in fashion and beauty side.

6 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *