Luahan Hati Isteri Berkerjaya

Kehendak-Suami-kemahuan-isteri
Kisah nukilan sebenar seorang wanita berkerja bernama Ati.
Aku berkerja sebagai pensyarah di sebuah universiti swasta terkenal di Kuala Lumpur. Suami ku seorang guru. Aku berumur 35 tahun dan mempunyai 4 orang anak.. Kerjaya sebagai pensyarah di sebuah universiti swasta terkenal menuntut aku untuk berkerja dengan sangat kuat.
Aku ingat lagi saat suamiku ingin mengahwiniku… dia berkata “susah senang hidup kita nanti akan kita tanggung bersama.Abg akan jga sayang dgn baik. sayang jgn risau.. syg tak akan ssh hidup dgn abg nt”. Aku syg sgt dgn suami aku. ingat lagi masa awal2 kawin.. kalau aku buat keja sikit,mesti dia akan dtg tlg. Dia risau aku penat la, risau kulit tangan aku kasar dan melecet la…
Tapi itu cerita masa awal2 kahwin… lepas dpt anak pertama, suami msh jg menolong.. jga kan anak smentara aku menguruskan rumah… Tetapi itu cerita 6 tahun lepas.. sekarang.. jauh panggang dari api. Suami aku sekarang kalau balik kerja, dia akan terus tidut..nak rehat sbb penat mengajar kat sekolah. Aku?
Kalau aku blk, sampai rumah area pukul 5, aku akan terus uruskan anak. Mandikan anak, bagi makan then baru aku mandi. Kadang2 aku solat asar lewat sangat sebab uruskan anak.. suami..hurm tido la.. sampai lewat solat asar. kdg2 aku pegi mandi pun dlm keadaan anak sedang menangis. suami aku bukan nak jaga, dia yg tahu tidur. Bila malam, aku akan masak, basuh baju, sidai baju, basuh pinggan mangkuk, gosok baju keja suami dan aku serta baju anak2, aku lipat kain dan tidurkan anak. Lewat pukul 12 baru aku dapat tidur.
Suami aku?? Langsung tak kisah. Malam2 dia tengok tv, atau pun main gitar. langsung tak nak tlg aku.. Apa yg aku nak sampaikan… aku terhiris,terguris, terluka sgt2 dgn suami. aku pendam dan terus pendam dlm hati.. tapi hati aku bernanah. dlm hati aku mengata suami aku.. suami pemalas.. suami yang tak ada hati perut.. selfish!!!
Aku tahu hak suami dia blh suruh aku buat apa saja sbb dia suami ada kuasa veto.. dia boleh arahkan aku buat apa saja.. tapi ingat!!! Aku juga ada HAK aku sbg isteri!! Ye, nafkah suami bagi pd aku tak cukup. Nak bayar duit rumah pun tak  cukup. Thats why aku bekerja, niat bantu suami.. sepatutnya urusan wang adalah tanggungjawab suami, tapi aku sanggup bantu. Aku gunakan masa sepanjang hari untuk bekerja sdgkan suri rumah lain yg ada dirumah boleh uruskan rumah tangga.
Tapi aku TOLONG suami aku. Tapi bila part aku nak kena uruskan rumah tangga… langsung suami aku tak tolong..jadi, adilkah??? adilkah aku diperlakukan sebegini?? Aku tahu suami aku penat bekerja.. Tapi aku juga penat. Tapi kepenatan badan aku langsung suami tak ambil kisah… aku tak tahu selama mana aku mampu bertahan.. suatu hari nanti mungkinkah apa yang terpendam akan tersembur keluar? aku takut nanah di hati akan bertukar menjadi larva… aku sedih sgt2… Aku tak berani  meluahkan segala2nya..yang aku pasti luka ini akan terus terpendam hingga suatu saat ia akan terhambur juga keluar.
pd suami yg membaca nukilan hatiku ini, tolonglah isteri di rumah. isteri juga  penat bekerja tlg suami dlm aspek kewangan. jd tak salah kan suami jg bntu isteri…ingat!! isteri bukan hamba abdi.. isteri adalah perempuan yg bersamamu disaat susah dan senang… tlg lah suami… sedarlah betapa penatnya isterimu menguruskan rumah tangga dan anak2…dia lahirkn ank utk mu… tlg lh sayanginya..

Nurul Huda

I'm a lecturer from university Malaya..i'm interested to be the successful of businesswomen..i love reading,enjoy writing and interested in fashion and beauty side.

One Comment

  1. I was just looking at your Luahan Hati Isteri Berkerjaya – DR.NURULHUDA website and see that your website has the potential to get a lot of visitors. I just want to tell you, In case you don’t already know… There is a website network which already has more than 16 million users, and most of the users are looking for websites like yours. By getting your website on this service you have a chance to get your site more popular than you can imagine. It is free to sign up and you can read more about it here: http://todochiapas.mx/C/3jq – Now, let me ask you… Do you need your site to be successful to maintain your way of life? Do you need targeted traffic who are interested in the services and products you offer? Are looking for exposure, to increase sales, and to quickly develop awareness for your website? If your answer is YES, you can achieve these things only if you get your website on the network I am describing. This traffic service advertises you to thousands, while also giving you a chance to test the network before paying anything. All the popular blogs are using this service to boost their traffic and ad revenue! Why aren’t you? And what is better than traffic? It’s recurring traffic! That’s how running a successful website works… Here’s to your success! Find out more here: http://todochiapas.mx/C/3jq

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *