DIA IBUKU SELAMANYA TERBAIK DI DUNIA

IMG-20160706-WA0017

..

..

Assalamualaikum wbt.

Emak Nurul namanya Napisah Ishak berumur 54 tahun.. yg pakai tudung purple tu.. =) Saja nak crite pasal mak..

..

Mak surirumah sepenuh masa. Sepanjang hidupnya just besarkan kami adik beradik dan khidmat bakti uruskan rumah tangga.

..

Mak orang susah. Belajar pun sampai darjah 6 saja. boleh sekadar membaca. Mak cakap kecik2 dulu mak cuma tolong tok dan tok wan cari duit sbb tok wan income sikit. Apa keja yang mak x buat? Jual kueh, bajak sawah, keja kilang.. macam2 mak buat.

..

Lepas kawen dgn ayah, mak x keja. Ayah keja askar klau x silap gaji cuma rm290. klau nak dibanding nilai sekarang mungkin 1k kot.. sbb dulu nasi lemak baru 5 sen.skrg dh rm2. tiap2 bulan ayah potong rm30 bagi pada arwah tok (ayah sara tok lama tp adk beradik ayah x tahu pun), potong rm10 tiap2 bln bagi pd mak cik normah utk persekolahan dia (spupu saya,.ank cik normah pn x tahu hal ni).. baki duit gaji tu utk sara keluarga. Mak ckp mcm tu la hidup zaman dulu.. susah mcm2.. tapi mak dah biasa katanya..

..

Kalau difikirkan smula.. Nurul dgn mak dl x ngam.. Nurul dh x ingat sgt zaman kanak2  or sek rendah dl tp yg Nurul tahu, Nurul suka sgt nak main.. sdgkan time tu mak bersusah payah nak jga kami 5 adk bradik. adk kecik ada 3 org..nak masak ke nak buat keja rumah ke smua ssh sbb adk ni jns nak berkepit dgn mak sj.. jadi yg kna tlg buat keja rumah Nurul la yg ank pempuan nya ni..

..

 

So memang Nurul slalu rsa terpaksa tlg mak. Dlm hati mula tumbuh perasaan tak suka pd mak. Lama2 menjadi2 perasaan tu. Sampai Nurul suka sgt bergaduh dengan mak. Mak slalu x bagi Nurul pegi main dgn kawan2 kg.. asyik minta tlg buatkan keja rumah. Sampai tertanam dlm hati Nurul x nak dh tinggal dengan mak. Pernah sampai satu masa Nurul lari duduk dengan nenek, x nak balik rumah (jarak rumah nenek dekat sangat.. dlm 2 minit dah smpai).. Last2 sampai ayh dtg umh nenek, heret bawak balik.. menangis2 time tu.. rasanya time tu baru darjah 4 kot.. kecik lagi, x paham dosa pahala. Sampai mak pun Nurul makin x suka tp x da smpai bencikan mak.

..

Nurul malas tlg mak kat dapur. X suka giler rasanya masuk dapur. Rasanya Nurul akan lari main dengan kwn2 time mak masak tgh hri.. teruk kan.. sampai terbawa2 zaman sekolah menengah pun malas sgt2 nak menolong kat dapur..

..

Itu pun utk pengetahuan smua, mak slalu bekalkan bekal makanan utk ke sekolah.Tiap2 pagi dia bangun awal buatkan sarapan dan bagi bekal pd Nurul utk bw ke sekolah. Sampai tingkatan still mak bekalkan makanan.. rasanya bpa kali sj sepanjang bersekolah Nurul beli makanan kat kantin.. Baik kan mak tp x reti2 nak hargai..

..

Lain pl bila dh msuk zmn sek menengah.. Masuk sekolah agama baru Nurul mula jdi manusia.. baru kenal dosa pahala dan tahu amalkan kewajipan taatkan mak.

..

Tapi zaman sekolah menengah, Nurul ni kaki belajar pl. Memang berkurung dlm bilik n study. Tapi mak sporting giler dh zaman ni sbb mak x pernah panggil tlg mak masak time nurul study.. mmg btl Nurul x tlg mak pun kat dapur. Study killer berkurung dlm bilik. Just keluar utk makan, mandi, solat dn pegi sekolah..

..

Nurul buta time ni. Nurul just nampak ayah org yg berusaha keras cari duit utk Nurul makan n g sek. Tapi Nurul lupa jasa mak yg sgt besar sgt2..

..

Agaknya la kan siapa yg jaga Nurul dari sejak baby baru lahir sampai besar? Siapa yg bersengkang mata jaga Nurul dari sejak Nurul lahir? Siapa agaknya suapkan makanan dlm mulut Nurul ni hari2? Siapa yg bangun pagi seawal pukul 4.30 setiap hari masak makanan utk Nurul bawa bekal ke sekolah? Siapa yang jahitkan smua baju Nurul utk baju kurung, baju raya smua2 tu? Siapa yg sanggup berlapar utk pastikan Nurul kenyang?? Mak.. ya memang mak..

..

1st time masa majlis kawen Nurul, mak ialah org yg sgt berusaha utk pastikan makanan smua siap sedia dimasak. Mak adalah org yg smpai x tdo uruskan goodies2 utk tetamu.. Baru Nurul dpt rasai betapa bersungguhnya mak uruskan majlis..

..

1st time Nurul lahirkan ank & berpantang.. baru Nurul dpt rasakan Ya Allah stressnya tiap malam jaga ank x nak tdo. Asyik nangis x nak tdo.. Baru dpt rsa susahnya jaga ank… Macamna la mak blh lahirkan 5 org anak.. adoii stresss.. sgt2 tertekan x pernah rasai macam ni. Dulu kan sorg sj. Nak pegi mana smua boleh.. Bebas berjalan. Tapi start berpantang tu mmg trasa x bebas.. Itu la perasaan masa berpantang ank 1st (lps dpt ank kdua baru steady sbb dh ada pglmn)..

..

Lps kawen baru mula rasa ksian kat mak sgt2. Baru faham perasaan seorang ibu uruskan rumahtangga. Tiap2 hari berpenat urus anak2, memasak, membasuh baju, sidai, lipat, mop2 lantai.. mcm2 laa.. penattt jd ibu sbnrnya. Tp itulah ibu.. smpai bila2 tggungjwb tu akn tergalas slgi bergelar seorg isteri dan ibu..

..

One day, masa mak tdo kat ruang tamu..Nurul tenung mak lamaa.. Ya Allah..kurusnya mak. Dah cengkung. Urat2 tangan berselirat nampak jelas..muka mak pun dh nmpak kurus, bdn pun kurus.. betapa mak berusaha berpenat selama ni uruskan rumah tangga.. dulu mak cantik sgt. Tinggi lampai. Skrg smua di mamah usia asbab keringat yang dikeluarkan slma ni.. trasa hati betul masa tu.. mengalir air mata tgk mak..

..

Kesian sgt rsa dlm hati.. apa sumbangan Nurul pd mak selama ni?? Jahatkah Nurul sbg anak selama ni?? Nurul pandai masak pun bukan dari mak.. tapi dari mak mentua!! Teruk sgt bila pikir2 balik.. Dulu masa zaman belajar sibuk kat universiti.. zaman sekolah, sibuk dgn belajar.. bila dh hbs belajar, trus kawen pula!! Agaknya bila Nurul betul2 ada masa dengan mak?? Cepat betul masa berlalu!! Bila dipikirkan balik, bnyak lagi benda x buat utk mak.

..

Betullah masa tak boleh patah balik. Masa2 yg berlalu dulu dh x boleh nak dikembalikan.. Masa zaman single dulu spttnya nurul kna banyak luangkan msa dgn mak..bawa mak jln2 ke, rajin masak sama2 ke.. tp smua tu dh berlalu..

..

Cumanya skrg tiap kali balik kg, nrl rajin ajak mak keluar mana2.. rajin tlg mak masak kat dapur.. sembang2 dengan mak.. bergelak ketawa.. memang skrg dan dulu jauh beza betul hubungan kami ank branak.

..

Dlu klau salam, just salam. Tapi skrg bukan sj bersalam, berpeluk dan cium pipi lagi. Mak pn happy klau anak cucu balik. Selalu pagi2 suka bawa cucu2 dia jalan2 area kampung..Sekurang2nya Nurul nampak mak bahagia klau kami balik. Suka tgk mak ketawa, bercerita bila kami berkumpul.. Alhamdulillah.. klau cuti sekolah je Nurul akn minta cuti utk balik kg penang..Nak jumpa mak nak jumpa ayah.. selalu rindu mak.. masakan mak of course =) makanan paling sedap di dunia.. dlu masa Nurul alahan mengandung ank 1st, 3 bulan Nurul x selera makan nasi.. skali dapat makan makanan mak masak, trus selera bertambah2.. the magic of masakan mak..

..Lain pl mak.. mak suka sgt2 masakan Nurul. bertambah2 nasinya klau makan Nurul masak. Mak yg ckp Nurul masak mak suka sgt makan.. Bukan ambik hati tp mmg nampak mak makan menambah2 klau dtg rumah Nurul.. suka tgk mak makan =)

..

Nurul x bnyak kenangan dgn mak masa lalu. Rugi betul Nurul dulu x cipta kenangan indah dengan mak.. Tapi skrg mcm2 kenangan antara kami dah terakam.. Mudah2an hubungan kami akan terus macamni sampai bila2.. Paling indah bila menyembang bergelak ketawa.. kadang2 rasa nak pecah perut gelak.. mak pun sama.. kami ni dh mcm x blh jumpa.. mesti ada je benda kelakar nak jadi.. tu la yg suka sgt n x sbr sgt nak balik kg tu =)

..

Nurul doakan mak terus happy dengan Nurul.. tambahan dgn kehadiran aisyah dan aliya, cucu perempuan mak yg comel.. Nurul juga harap dpt luangkan banyak masa dengan mak selalu (selalu tertunggu cuti utk balik kg).. juga Nurul harap mak terus senyum dan gelak ketawa dengan Nurul..

..

“Allahummaghfirli waliwalidayya warhamhuma kama robbayani soghiro”..aamin..

..

“Ya Allah, ampunkanlah dosaku, dan kedua orang tuaku dan rahmatilah serta kasihanilah mereka sepertimana mereka menjagaku sejak dari kecil lagi”

..

Wahai anak2 ciptalah kebahagian dengan kedua ibu bapa.. jgn ciptakan duka kepada mereka.. kerana masa utk bersama mereka amat singkat dan pendek.. bagi yang sudah tiada ibu bapa, doakan lah mereka selalu, yg masih MEMILIKI ibu bapa, CIPTALAH kebahagian bersama mereka..

..

Coretan buat ibuku Napisah : Ampunkan dosa Nurul mak. Nurul sayang sangat pada mak. Mak ibu terbaik yang Nurul ada. Mak sangat penyabar, bertolak ansur, penyayang.. Nurul pun nak jadi macam mak. Tanpa mak, Nurul tiada di sini hari ni. Nurul bertuah berada dalam rahim mak.. bukan dari rahim pembuang bayi.. Nurul bersyukur Allah lahirkan Nurul dari perut mak. Nurul bangga mempunyai mak sebaik mak.. Terima kasih mak..Sayang mak always in my top heart.. =)

Nurul Huda

I'm a lecturer from university Malaya..i'm interested to be the successful of businesswomen..i love reading,enjoy writing and interested in fashion and beauty side.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *