Pembuatan Belacan! KOTOR!!

Slm.. lagi sy nk dedahkan tentang realiti proses pembuatan belacan yg sgt kotor di Malaysia…

..

Belacan sinonim dengan org Melayu.. org melayu yg suka makan belacan…. tapi yg paling bnyak mengusahakan pembuatan belacan ialah org cina bukannya org melayu… Cuba pegi mana2 kedai runcit hatta milik org melayu sendiri, banyak yg jual belacan cina.. sehingga kini, klau saya sndiri nak beli belacan di kmpung sy, penang.. saya terpaksa ke pasar pokok sena atau tanjung dawai utk dptkan belacan org melayu.. means hnya tempat tertentu bekalkan belacan yg dibuat oleh org melayu..

..

Persoalannya knpa x blh makan belacan yg dijual di pasaran yg mudah didapati tu.. (kcuali belacan yg memang hak milik melayu spt ezany punya)..jwpnnya sbb org cina yg membuat belacan tersebut.. daripada proses mengisar, mencampur bahan, membentuk belacan serta mengeringkan belacan tersebut..bayang kan org cina yg buat..

..

sejak kecik lagi ayah slalu pesan jgn makan belacan yg dijual di kedai2 runcit.. dia ckp org cina yg buat. dia sndiri cerita klau sy betul nk tahu cara org cina proses belacan, dia blh bw sy ke tempat tu..dia ckp pd saya dia tahu kat mana org cina proses mee dan belacan. Dia sndiri tengok mcm mn org cina just jemur belacan di kawasan yg penuh dgn anjing.. Saya hanya mendengar tp x pernah melihat.. Namun kejadian sebegini sememangnya berlaku.. spti yg dilaporkan oleh Harian Metro, Jabatan Kesihatan Negeri menyerbu sebuah permis di bukit mertajam slps menerima laporan premis tersebut menggunapakai nama serta logo perusahaan Melayu iaitu HBO Trading bawah milik Yahaya Othman.. ni saya baca dlm laporan berita Metro

..

342

..

431

udang utk pembuatan belacan yg dijemur di kawasan lapang yg penuh dengan anjing.. – sumber blog laicikang..

..

ne_02.1

..

PERAK-TODAY-21

tempat pemprosesan belacan yg kotor diarahkan tutup oleh pihak berkuasa.

..

Belacan_(Dried_Shrimp_Paste)__hypen__10oz-500x500

..

TB1Lt0eIpXXXXbJXXXXXXXXXXXX_!!0-item_pic.jpg_400x400

..

belacan2bblocks_thumb

..

IMG_1744

..

#belacan org cina yg x mungkin saya beli di pasaran

..

Nampak packing cantik kan tapi sbnrnya proses pembuatannya diragui. ada juga pembuatan org cina yg bersih tp nisbahnya 1:100 (pd penilaian sy lah)…. Seingat saya, saya tdk pernah membeli langsung belacan dari kedai2 runcit biasa.. hnya dari tempat yg sahih jual belacan milik org melayu islam.. jdi saya tak pasti mcm mn keadaan skrg adakah belacan milik org melayu sudah meluas ke kedai2 runcit..

..

Sepengetahuan saya.. belacan milik org cina paling mudah didapati.. thats why sy sgt takot nak makan laksa di kedai2, tempat kenduri hatta di rumah org lain sekalipun.. bkn hendak menuduh.. tp sy nampak sndiri adanya belacan org cina dibeli oleh seorang saudara sy.. ye dia tak tahu.. itu hakikat yg berlaku.. tak ramai yg tahu tentang mslh “belacan” org cina ni..

..

itu family plg rapat.. kalau kedai2 yg jual laksa tu?? klau ssh nak dptkan belacan milik melayu.. agaknya kat mana dia nak beli??..

..

So kta sbg pengguna perlu bijak.. cari makanan buatan org Islam.. itu yg sepatutnya.. belacan org melayu islam pun saya percaya dah banyak sgt di pasaran.. cumanya kta perlu berusaha mencari krna ssbuah tempat memang ssh nak jumpa belacan milik org islam kta..

..

Saya share beberapa jenis belacan perusahaan melayu islam kita di bawah..

..

C360_2015-04-21-18-32-49-002 (1)

keluaran DMB

..

BELACAN-EZANI-EZANYkeluaran ezany..

..

belacan29_field_image_slider.var_1461878406

belacan pulau aman..

..

kesimpulannya jauhi belacan buatan bukan orang islam..kalau x ada sgt, jangan makan belacan.. Bak kata Tun Mahadhir.. “tak matilah kita klau x minum coca cola”-ni dia ckp msa kempen boikot produk yahudi.. so betullah, x yah makan klau x ada belacan sahih buatan melayu Islam..Tp klau sanggup telan masuk tekak belacan buatan cina.. silakan.. tepuk dada tanya iman..

.. terima kasih.

Nurul Huda

I'm a lecturer from university Malaya..i'm interested to be the successful of businesswomen..i love reading,enjoy writing and interested in fashion and beauty side.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *