Pembuatan Asam Jawa, Bihun, Mee, Kicap..Kotor di Malaysia

Salam..

Belilah barangan buatan Bumiputera Islam.. Itu saja saranan saya. Nasihat saya lagi, kalau tak ada tanda halal JAKIM, jangan beli.. sebabnya satu saja, kita kena ingat industri makanan kita tercemar. Malaysia bukan saja didiami oleh Melayu Islam, hatta masyarakat cina dan India yang tidak perlu fikirkan tentang  masalah makanan haram masyarakat Islam..

..

Tujuan saya memaparkan artikel ini bukan untuk menakutkan anda semua. saya pun pengguna seperti anda semua.. cuma saya nak semua kawan2 sedar tentang masalah makanan kotor di Malaysia ni. banyak perusahaan makanan disediakan oleh cina.. kicap, bihun, mee, koteow, udang kering, ikan bilis, asam jawa.. semua milik cina. tapi bukan bermakna bumiputera tiada.. ada cuma lebih sedikit daripada milik cina..

..

Jadi berusahalah cari milik melayu. Sebelum beli tnya pekedai atau jiran tetangga mungkin tahu sumber mee dll milik melayu Islam.. senang nak cari.. kat kedai2 restoran jangan cakap la.. boleh kata semua tak pentingkan sumbernya dari mana terutama restoran thai.. guna sos pelbagai dari thai yg ssh sgt nak dapat tanda halal.. saya sendiri pernah cari sos ikan di satu supermarket ni.. susah gilerrrr nak jumpa.. dekat sejam saya belek label cari satu.. kebanyakkn jumpa sos dari thai yg x da tanda halal.. mcm mana tu nak beli??

..

So, biar gambar2 serbuan pihak berkuasa ke atas premis-premis kotor ini berbicara.. supaya lepas ni boikot barang cina.. cari barang orang melayu Islam..

..

***ASAM JAWA MILIK ORANG CINA DISERBU PIHAK BERKUASA.. JANGAN BELI ASAM JAWA YANG BUKAN MILIK BUMIPUTERA ISLAM..***

..

??? ada sesiapa pernah beli asam jawa jenis ni?? Saya tengok banyak jual kat pasar2 dan supermarket.. sangat mudah dibeli kerana mudah didapati..

..

asam jawa kosmo

..

asam jawa kotor 2

..

..

***KILANG KICAP DIARAH TUTUP KERANA KAEDAH PENYEDIAAN YANG KOTOR***

..

asam jawa kotor

..

proses kicap ipoh

..

..

****PEMBUATAN BIHUN YANG KOTOR****

..

download (85)

..

unnamed (4)

walaupun diarah tutup, premis ni boleh beroperasi semula tapi dengan label dan nama yang berbeza..

..

buat bihun tp ternak babi tempat yg sama berbumbung sama

tempat pembuatan bihun satu tempat di bawah satu bumbung dengan tempat ternakan babi

..

kilang

..

***RUPA RESTORAN NASI KANDAR DI PULAU PINANG**** Hadapan nampak cantik, belakang kotor yang amat

..

nasi kandar kotor pulau pinang

..

..

****KEADAAN DI RESTORAN SEKITAR BANGI DAN IBU KOTA***** rata2 pelanggan adalah melayu***

..

1

..

hqdefault

..

restoran di KL ibu kota

..

..

Saya tidak menyatakan bahawa semua restoran sebegini. Banyak restoran yang dapat label A sebab memang benar2 bersih. jadi alert dengan restoran yang kita pergi dan makan. tengok ada halal JAKIM x, ada label apa A ke, B ke, C ke.. kalau C or D, nak makan x? Kna fikirkan makanan yang kita makan tu kotor or tak. Sebab kalau label pun dah tunjuk C, confirm2 tentu ada penyebab kenapa dia dapat C.. cuba tanya pd tuan premis knpa rstoran dia dapat B or C or D?? Kita ada hak sebagai pengguna kerana kita yang bayar kepada dia..

..

..

***MEE KOTOR TAPI ADA DIGUNAKAN NAMA MELAYU DAN TANDA HALAL**** sumber dari pegawai yang terlibat dalam serbuan.. lihat link ini : http://tam-kelip-kelip.blogspot.my/2009_05_01_archive.html 

..

51124-1 sumber pegawai terlibat lihat lawan web ni

lesen halal ditarik semula oleh pihak Jakim.. 

..

80109-1

..

DSC00409

mee sanggul tanpa tanda halal JAKIM yang turut diserbu..

..

mini-Photo367

tempat serbuan di Sungai Buloh tahun 2009.. di dalam kilang, ada lagi kilang, ada lagi kilang.. semua pembuatan mee, tauhu, cincau ada di sini..

80109-5

cincau ini dilabel atas nama orang melayu. orang bangla yang membuat cincau2 ini, diletak atas meja kotor dan juga diletak ats lantai 

..

puuck tauhu kotor

puchuk yang ada di supermarket2 adalah buatan cina.. tiada cop JAKIM.. kotor!!

..

pekerja x pakai baju proses putu mayam

bangla2 tak pakai baju buat putu bambu..then jual.. siapa yang beli? bukan putu bambu ni makanan orang melayu ke??

..

image

tauhu kotor.. susah kan nak beli tauhu sbb tauhu tak ada tanda halal.. saya bukan pemakan tauhu..tapi ayah cakap smua tauhu kat kedai2 tu tauhu cina sbb melayu tak usahakan tauhu

..

wpid-wp-1430015315085

udang kering.. pun x da label JAKIM kan.. mana nak cari udang keirng lepas ni??

..

..

Banyak lagi asam jawa, bihun milik bumiputera Islam. Faeza dah keluarkan bnyak barangan seperti asam jawa, rempah2, bihun, beras.. semua faeza.. faeza syarikat bumiputera Islam.. jadi tak ada alasan kenapa nak cari barangan harian milik bukan Islam. saya x promote Faeza cuma saya sarankan belilah barangan buatan BUMIPUTERA ISLAM.. bukan beli barangan  buatan Malaysia. Buatan Malaysia ni termasuk barangan milik orang cina dan India..

..

BMF BCL

..

So pupuk lah kesedaran dalam memilih makanan untuk anak keluarga kita. TQ..

Nurul Huda

I'm a lecturer from university Malaya..i'm interested to be the successful of businesswomen..i love reading,enjoy writing and interested in fashion and beauty side.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *