Kenapa Isteri Wajib Taat Pada Suami???

560491_426141374109383_1341828751_n

..

..

Assalamualaikum..

Kenapa Islam suruh kaum isteri di dunia ni taat pada suami?? Ada x yang x kisah utk tahu, knpa ye perlu taat sepenuh hati?? Tapi ada x yg pernah tertanya2 dlm hati..”skrg sama2 cari rezeki, tapi betul ke still kna taat? apa sbbnya?”

..

JAWAPANNYA :

..

DOSA ISTERI SEMUA SUAMI TANGGUNG

Saat akad nikah selesai, suami start bertanggungjawab pd dosa isteri. Sblm kahwin, ayah adalah wali kita yang bertanggungjwb pd dosa kita sbg anak perempuan. Dosa kita smua ayah tanggung.. maksudnya kalau slps baligh kta x solat, ayah tahu.. ayah wajib tegur dan suruh kta solat. baru ayah terlepas dari dosa kta x solat.. jdi klau kta x solat, kta je lah tanggung dosa sbb ayh dh tegur. kalau x tegur, dua2 tggung dosa.. tp lps suami ambik tanggungjwb dgn cara kawin dgn kta… smua beban ayh pikul slma ni terletak pd bahu suami. Kalau hari nikah, isteri pakai baju ketat, suami x tegur.. itulah permulaan dosa seorang isteri yang suami tanggung..

..

Nampak kan besar sgt2 tanggungjawab suami.. apa2 yg isteri buat smua bawah tanggungjawab suami utk tegur. Silap langkah, isteri yg heret suami masuk neraka disebabkan dosa isteri.. Sbb tu wajib sgt taat pd suami. Kesian suami.. Isteri x solat, x tutup aurat, x puasa smua2 tu, bkn isteri sj berdosa, suami sama2 dpt dosa tu..

..

KEPERLUAN MAKAN MINUM PAKAI &  TEMPAT TINGGAL SUAMI TANGGUNG..

Suami WAJIB bagi keperluan di ats lps dia kahwin dgn seorang isteri.. Bayangkan kalau kta kawin start umur 20, kita hidup dgn suami smpai umur 70 baru meninggal.. bayangkan selama 50 tahun @ 18250 hari suami tanggung kita mcm2.. berkeringat, berpenat lelah, guna tenaga hari2 cari duit cari nafkah, bkn sj utk isteri, malah utk anak2.. kesian x? besar kan tanggungjawab suami.. wajib sediakan semua tu untuk kita selagi kita bergelar isteri kpd suami kita..

..

TIKET UNTUK KITA MASUK SYURGA ADA PADA SUAMI..

MasyaAllah..dasyat sgt.. nak masuk syurga, tiket ada pada suami!!

Pernahkan dengar.. bahagianya seorang perempuan kerana redha suami.. ya betul.. apa jua isteri buat dan suami redha semua yg isteri buat.. insyaAllah syurga menati.. tapi kalau suami x redo.. pstu x maafkan pulak.. mcm mn keadaan si isteri nanti?

..

 “Jika seorang wanita melaksanakan solatnya, menjaga kemaluannya, dan mentaati suaminya, maka ia akan masuk syurga melalui mana-mana pintu yg disukainya..- hadis riwayat Ibnu Hibban”‘

..

 PEMIMPIN SEORANG ISTERI IALAH SUAMI..

Pemimpin??Apa maksud pemimpin.. Ringkasnya, pemimpin ialah seorang ketua.. Suami juga ialah pemimpin.. iaitu ketua kpd seorang isteri.. Ketua wajib memimpin dan wajib ditaati selagi mana suruhannya tdk bertentangan dgn syariat.. Jadi bila suami ni ketua kita, wajib kita taat suami..

..

 ALLAH LETAKKAN SUAMI MELEBIHI IBU BAPA

Sblm kawen, wajib patuh ckp mak ayah.. apa pun..

Tapi lepas kawen.. kna ikut ckp suami. Klau suami ckp “X perlu beli barang A”.. tapi ayah mak ckp “belila barang A”.. jadi wajib follow suami..

Jadi pangkat suami lebih tinggi dari pangkat mak ayah.. sbb tu wajib taat pd suami kerana Allah meletakkan pangkat suami sgt tinggi melebihi segalanya dlm hidup seorang wanita bergelar isteri..

..

Sekian..

Nurul Huda

I'm a lecturer from university Malaya..i'm interested to be the successful of businesswomen..i love reading,enjoy writing and interested in fashion and beauty side.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *