Kenapa Wanita Jepun Slim @ Kurus Belaka??

japan42-2-19-4491

..

Assalamualaikum..

Perasan x wanita Jepun kebanyakkan mesti kurus @ slim. Wanita2 Malaysia pula masing2 kebanyakkannya berisi dan obes (x suka guna perkataan gem**).  Persoalannya kenapa? .. Slps tahu jwpn ni, so kalau nak kurus jugak mcm wanita2 Jepun ni, kena la duplicate dorang2 ni..

..

Ok, kenapa wanita2 Jepun kurus?

..

1. Kalau tengok makanan orang Jepun, boleh dikatakan x berlemak mcm kita rakyat Malaysia makan. Makanan org Jepun ni lebih kepada nasi, ikan, soya, sayur dan buah. Sejak kecil lagi anak2 sudah diajar dengan makanan sebegini. Sbb tu diorang dah terbiasa utk makan makanan ‘sihat’ tu.

..

Faktanya, kalau kita pegi restoran Jepun, makanan2 diorang ni dimasak dengan cara dibakar spt ikan2,  sayur pula direbus, serta makanan diorang bnyak sayur2 & buah.. Makanan Malaysia pula bersepah dengan restoran nasi kandar yg penuh dgn makanan berlemak : pelbagai jenis masakan berkari, serta pelbagai roti canai.

..

2. Org Jepun makan dlm kuantiti kecil : Ni adalah tabiat org jepun dan menjadi suatu budaya. Perasan kan pinggan dorg semua kecik2. Kuantiti makanan dorg pun sikit sbb pinggan pun kecik. Tabiat dorg ni suka makan secara perlahan, serta berhenti bila dah kenyang. Wanita Jepun juga diajar utk kawal nafsu makan skiranya nak slim.. dlm Islam sendiri kita dianjurkan utk makan perlahan dan kunyah sebanyaknya. Hikmahnya ialah cepat kenyang !!

..

3.  Cara org jepun masak pula adalah sgt sekejap. Diorang rebus, goreng, kukus dan bakar makanan dalam masa yang sekejap sgt sbb dorg yakin makanan yg lama dimasak ni hilang khasiat.  Thats why juga makanan dorg ni kurang masak..

..

4. percaya x wanita Jepun makan nasi sj, dan sgt kurang makan roti serta berasaskan bijirin. Nasi vs roti, pastinya roti lebih bnyak karbohidrat 😂 So, makan je nasi, jgn takot, x naik berat la makan nasi if dalam kuantiti yg btl 😉

..

5. Sarapan adalah wajib bagi org Jepun sblm menjalankan aktiviti. Menu sarapan dorg pula kebiasaannya plbagai serta disajikan dengan sup Miso.. hurm.. sajian sup utk sarapan? Rasa nya org Malaysia sarapan dengan roti canai or nasi lemak kopi O.. hehe

..

6. Kalau berat badan dorg naik, apa diorang buat?? Diorang x biar sebaliknya dorg lebih aktif dan melakukan senaman serta bnyak berjalan kaki utk ke mana2.. metaliti serta pemikiran diorang berbeza kan dgn kita 😉

..

Kesimpulannya.. cara masakan, makanan yg di makan serta diajar utk makan makanan sebegitu sejak kecil merupakan asbab diorang ni kurus serta slim.. kulit pun cantik sbb bnyak mkn sayur 😉.. ajar anak2 kta makan lbh buatlh dan sayur. elakkan jajan dan makanan segera. Jga pemakanan sendiri dan anak2.. Insyaallah x obes.

Nurul Huda

I'm a lecturer from university Malaya..i'm interested to be the successful of businesswomen..i love reading,enjoy writing and interested in fashion and beauty side.

One Comment

  1. Orang jepun selalu makan bakar dan rebus. Orang Malaysia… tu dia, santan minyak semua cukup… hikhik

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *