Rahsia Saya Sepanjang Belajar

Assalamualaikum..

Saya just nak cerita satu pekara penting yg perlu dilakukan oleh ibu bapa di luar sana cara nak bantu anak2 ingat apa yg dorg belajar..

.

Cara ni saya sendiri buat dan saya sendiri rasa. X perlu jus2 Nusantara, jus pandai, pil2 pandai pun. Just amalkan kismis, makanan sunnah. Simple. Itu saja amalan saya sepanjang belajar. Masa sekolah, saya boleh hafal muka surat berapa, perenggan berapa isi dlm buku sejarah. Sy yakin  ini disebabkan amalan sy makan kismis tu. Saya perasan, klau sy x amalkan kismis, susah sgt sy nak ingat fakta dalam pelajaran. Berulang2 membaca tapi susah nak lekat dlm otak lama2.. nati lupa balik.

..

Masa saya masuk universiti Malaya, kos syariah, kami masing2 wajib hafal 8 juzuk (nilam puri kelantan). Masa di um kl, kna hafal lagi 8 juzuk. Bab menghafal ni saya memang lemah. Jadi penyelamat saya adalah kismis. Saya boleh hafal satu muka shari dengan cepat. Bukan nak promote kismis ke apa, tapi memang merasai sendiri kismis tersebut sgt membantu saya untung mengingat ayat alquran.

.

alwafikismis-500x500

ini lah kismis yang saya amalkan sejak dulu smpai sekarang.. saya beli di farmasi org melayu Islam kita, atau kedai2 jamu.. kismis lain sy kurang suka. x tahu kenapa..yg ni juga yg saya cari

.

.

Tetapi makan kismis utk ingatan fakta pelajaran serta utk hafal alquran ni bukan boleh makan ikut suka sja. Ada caranya dan sy follow cara tu. Iaitu makan dalam bilangan genap. Saya suka makan sblm sarapan dalam 21 biji (utk tujuan hafalan). serta sblm tidur 21 biji lagi, sblm makan baca Basmalah, serta selawat serta tawakal pd Allah niat utk kuat ingatan..

.

Skrg sy dh amalkan pd baby sy .. dia suka sangat2 kismis.  ternanti2 bila sy lenyekkan dan nak suapkan pd dia. Tapi ank sulung tak brapa suka kismis. Insyaallah masih dlm proses memujuk supaya dia faham kismis mesti dimakan secara amalan harian.  =)

..

Ok, dari sudut Islam, memang kismis makanan sunnah dan dituntut utk kta amalkan sekiranya kita hendak menghafal..

.

Itu dari sudut Islam.. terdapat kajian daripada aspek sains kenapa kismis mampu mencetuskan daya ingatan yg kuat jika diamalkan.. Saya bc fakta2 ni hasil kajian penyelidik dari UKM.. (maaf klau tersilap Universiti)..

.

  • Kismis ni merupakan manisan asli ciptaan Allah, tiada kolestrol, tiada lemak, rendah kandungam garam

  • Bekalkan banyak vitamin, garam mineral spt zat besi, potassium, magnesium, kalsium, vitamin B1, B2 & B6

  • Banyak zat besi utk pembinaan darah. Bila banyak zat besi, maka ia membantu memudahkan pengangkutan oksigen ke otak.

  • Oksigen amat penting utk otak terutama pelajar. Oksigen yg cukup bantu pelajar utk kekal aktif, tdk mengantuk serta tdk lemah smasa belajar. Org cina bnyak minum air ksong smasa belajar utk bekalkan oksigen di otak. Anak melayu Islam? Saya tgk botol air kosong pun jarang nak bawa .. (hehe.. mencelah)..better amalkan kismis utk bekalkan oksigen di otak anak2 kita

..

  • Kelebihan Kismis menurut Pakar Pemakanan Kanak2 Ruth Liew.. “gula pemberi tenaga seimbang kpd kanak2 & menyihatkan badan” – gula asli terbaik ialah kismis. pembekal tenaga terbaik kpd kanak2..

.

  • Kelebihan kismis lain ialah menguatkan memori & daya ingatan

  • lawas pembuangan air besar

  • tajamkan mata

  • tajamkan ingatan utk galakan anak belajar..

  • kawal stress, anjalkan kulit dll

  • … dan bnyak lagi

..

Jadi, nasihat sy, nak ank kuat ingatan dan bijak belajar, amalkan dia makan kismis.. masih belum terlambat. Jangan masa nak exam baru nak bagi. Dan jangan masa buat kek, baru nak masukkan kismis utk dia makan.. bgi dia makan hari2.. amalkan. Jadikan kismis snek anak2 kita, bukan jajan ye.. ok.. slmt beramal..

.

Terima kasih kerana membaca.

Nurul Huda

I'm a lecturer from university Malaya..i'm interested to be the successful of businesswomen..i love reading,enjoy writing and interested in fashion and beauty side.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *